sobota 18. januára 2014

Čajové začiatky

Všetko sa musí niekde začať. Moja čajová púť sa začala koncom leta 2011. Predtým som pil len komerčné sáčkové čaje (prach) z obchodov. Jeden letný deň ma len tak napadlo ísť sa pozrieť do jedného kamenného obchodu v obchodnom centre, ktorý ponúkal sypané čaje. Bol som natešený z tej rôznorodosti ponúkaných sypaných čajov a čajovín. Medzi moje prvé sypané čaje patril Tuareg (Gunpowder + Marocká mäta) a čajová zmes s Rooibosom. Zachutili mi. Postupne som skúšal nové a nové, v tej dobe som keramiku neriešil. K príprave týchto čajov som používal len sitko a hrnček. Na začiatku to boli všetko čaje ovoňané a miešané, zelený čaj reprezentovala čínska sencha. Postupne ma čaje tak nadchli, že v inom obchode som si začal kupovať lepšie už "čisté" čaje. Gunpowder, Pi Lo Chun, Kukicha, Long Jing, Tie Guan Yin - s týmito čajmi som začínal. Veľmi mi zachutil pravý čaj (spracované lístky Camella sinensis) a ovoňané čaje postupne nahradili len čisté. Zelené, oolongy, červené či pu-erhy sa stali mojou každodennou súčasťou a tak je tomu i dnes, hoci niečo sa zmenilo. Ako plynul čas, mojím hrdlom pretieklo množstvo litrov čaju a začal som sa stávať náročnejším a dovolím si napísať aj skúsenejším.


Čo sa týka keramiky, ako prvé som si zakúpil 100 ml porcelánový Gaiwan s 50 ml miskou, skleneným zlievatkom a sitkom. Toto bola moja prvá "výbava", ktorú používam dodnes a môžete si ju pozrieť na fotkách. Po nete som hľadal nové informácie a zistil som tiež, že v Číne používajú na pitie čaju aj akési Yixing konvičky. V tej dobe toho na výber veľa nebolo, a tak som si za pár šupiek kúpil jednu konvičku, pri ktorej som ale rýchlo zistil, že je vhodná len ako výstavný exponát. Ide o továrensky vyrábaný kus, kde je hlina odliata do foriem a konvička narýchlo zbúchaná do finálnej podoby. Takéto konvičky majú veľmi veľa chýb, lebo sa im nevenuje toľko pozornosti a pri pohľade na ne zívajú prázdnotou. Ako prvý som v konvičke pripravoval čaj Pi Lo Chun a viete si predstaviť ako to dopadlo. Vôbec som nevedel ako sa ten čaj pripravuje, bol prelúhovaný, trpký, ale tešil som sa z prípravy čaju v yixing konvičke. Neskôr pribudlo menšie čajové more, nejaké náradie ako čajový štetec, drevené lyžičky, ďalej kyusu konvičky, lepšie yixing konvičky a tiež autorská keramika od pána Petra Nováka, ktorá sa mi veľmi páči, je praktická a pritom každý kus je jedinečný. Keramike sa budem venovať osobitne až neskôr.


Časom som ale zistil, že nie všetko čo sa blyští je zlato, a že pokiaľ nemáte skúsenosti s čajom je to často krát výhoda len pre predávajúceho. Až po pátraní na internete som objavil e-shopy, z ktorých ma najviac zaujal nomad.sk a pu-erh.sk. Postupne som začal objavovať nové a nové čaje, ktoré boli vždy lepšie ako tie, ktoré som pil predtým, čiže opäť ma to niekam posunulo. Tieto e-shopy môžem vrelo doporučiť, pretože predávajú čaj vysokej kvality, balený je vo vhodnom tmavom, alebo originálnom obale, za priaznivú cenu. Všetko o čajoch je pekne prezentované, a mne vôbec nechýba možnosť privoňať si k čaju pred kúpou, lebo viem, že ponúkaný čaj bude skvelý.

Moja prvá Yixing konvička, ktorú už nepoužívam.

Z týchto dvoch e-shopov som zatiaľ nepil čaj, ktorý by mi nechutil. V Čechách je dostupnosť kvalitných čajov tiež skvelá a bohatá aspoň čo vidím cez net. Keď sa vrátim ku yixingu tak prvé "skutočné" Yixing konvičky som si zadovážil z pu-erh.sk a s radosťou ich používam dodnes. Je obrovský rozdiel piť čaj z poloručne / ručne robenej konvičky z ktorej cítite istú energiu, ako piť čaj z továrensky vyrábanej konvičky, ktorá sa hodí akurát tak na poličku (je to len môj názor).  Medzi ponúkanými čajmi si dnes už viem nájsť favorita, čo mi v minulosti robilo problém. Nesmie chýbať ranná šálka dobrého japonského čaju, či 2 hodinové posedenie pri parádnom sheng či shu pu-erh čaji, alebo poriadna miska Darjeelingu ku práci na počítači. Som rád, že som objavil svet čajov, pretože je taký rozmanitý, zaujímavý a vždy prináša niečo nové.  

2 komentáre:

  1. Ahoj Attila,

    na tvoje príspevky sa vždy veľmi teším. Gold in teapot ma sprevádza od mojich čajových začiatkov. Človek sa časom zdokonaľuje, skúša nové čaje, pripravuje ich v rôznych nádobách z rôznych materiálov. Aj keď to nie je lacná záležitosť, musím mať doma vždy aspoň jeden zelený čaj, oolong, červený, pu-ehr... a to aj vďaka tvojmu blogu.
    Dnes už si neviem predstaviť deň bez šálky čaju.

    Veľa čaju!

    Kristián

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj Kristián.

      Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Som rád, že ťa môj blog sprevádzal od tvojich čajových začiatkov. Je to skvelý pocit, keď viem, že príspevky na blogu niekomu pomáhajú zdokonaľovať sa, to ma posúva vpred a motivuje robiť lepšie a rozmanitejšie príspevky na blogu. :) Ešte raz ďakujem.

      S pozdravom Attila.

      Odstrániť