nedeľa 3. februára 2013

Sencha Kagoshima Benifuuki organic 2012

V dnešnej dobe sa vo svete vyskytuje mnoho alergických ochorení, ktoré sa v krajných prípadoch môžu stať aj smrteľnými. Ja ako veľký milovník čaju obľubujem nielen chutné a špičkovo spracované čaje, ale aj čaje a rôzne druhy čajovín, ktoré majú mimoriadne priaznivý účinok na ľudský organizmus. Do rúk sa mi dostala veľmi zaujímavá organická Sencha, ktorej produkcia sa viaže na prefektúru Kagoshima na ostrove Kyushu (Kjúšu), konkrétne v oblasti Miyazaki. Jedná sa o veľmi zaujímavý kultivar, keďže väčšina japonských čajov pochádza z kultivaru Yabukita, tento čaj pochádza z kultivaru Benifuuki. Sencha z kultivaru Benifuuki je zaujímavá tým, že pri pravidelnom popíjaní pomáha bojovať proti rôznym alergiám. Hlavnými zložkami, ktoré nás zaujímajú v tomto čaji sú katechíny (katechíny patria do skupiny polyfenolov). Hlavne skupina metylovaných epigallokatechíngalátov (EGCG Me). Tieto zložky intenzívne bojujú proti alergiám a potláčajú ich prejavy, či dokonca liečia. Viac informácií si môžete prečítať vo vedeckom článku na stránke NCBI (National Center for Biotechnology Information).  Alergia je vlastne neprimeraná reakcia imunitného systému človeka na rôzne látky vonkajšieho prostredia ako napr. peľ, prach, roztoče atď. Tento problém je spôsobený hlavne nesprávnou aktiváciou protilátok proti danému alergénu. O alergiách nájdete veľa užitočných informácií aj na internete. 



Trošku sa to natiahlo, ale poďme už ochutnávať čaj. Klasicky som pripravoval čaj v mojom čiernom Shiboridashi. Dobu lúhovania som trošku upravil na 1 až 2 minútky / nálev. Nálevov som pripravil tri, pri teplote 75 °C. Množstvo - 5g na 110 ml. Čo sa týka tvaru a farby lístočkov, ide tu skôr o to, že tento čaj má pomáhať, liečiť a preto sa na precíznosť pri výrobe veľmi neprihliada. Veľmi dôležité je hlavne zachovanie dôležitých, liečivých látok pri spracovaní čaju. Lístočky sú hrubšieho spracovania svetlejšie zelené, zato veľmi pekne sviežo voňajú po pokosenej tráve pri vložení do rozohriateho Shiba po pečenom chlebe. Farba nálevu je silnejšie žltkastá, chuť vegetálna, ľahučká, zaguľatená jemne horkastá. V druhom náleve je horkosť intenzívnejšia. A práve horkosť čaju spôsobujú obsiahnuté katechíny v čaji, ktorých obsah je niekoľko násobne vyšší ako v iných zelených čajoch. Vylúhované lístky sú sekané, rôzne veľkého tvaru, po ochutnaní trošku tuhšie. 




Nie som síce alergik, ale tento čaj si vždy rád pripravím. Mám ho veľmi rád, hlavne kvôli jeho účinkom na organizmus, ale aj chuti, ktorá je veľmi špecifická a typická pre tento čaj. Mám ho z nomad.sk, avšak momentálne ho nájdete v českom e-shope teamountain.cz. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára