piatok 4. januára 2013

Tie Guan Yin Top Grade 2011

Pred pár hodinami som si bol vyzdvihnúť balík od Peťa z pu-erh.sk. Okrem vzoriek japonských čajov, bol v balíku parádny Tie Guan Yin top grade, ktorý som si vydražil na FB aukcii. Čaj som hneď otvoril a pustil sa do ochutnávky. Z pôvodného obalu na mňa vykúkal pekne spracovaný, rolovaný, jemne zaváňajúci a tmavšie hnedo sfarbený oolong (oxidácia okolo 50%, pečenie silnejšie). Čaj pochádza z Taiwanu z oblasti Wen Shan a hôr Mu Zha. Miestny čajový farmár pán Zhan sa špecializuje len na určité druhy čajov. Kultivar Tie Guan Yin je jeden z nich.  Jedná sa o bio čaj (pri pestovaní neboli použité žiadne pesticídy). V Číne predstavuje Tie Guan Yin (TGY, Železná bohyňa milosrdenstva) jeden z najznámejších oolongov vôbec. Avšak, nie je TGY ako TGY. :) Väčšina čajov sa dnes už rozdeľuje podľa kvality a spracovania do rôznych tried. U tak známeho čaju ako je Tie Guan Yin to platí dvojnásobne.

Tmavý oolong so strednou oxidáciou a silnejším pečením.

Medový nálev Tie Guan Yin.

Na prípravu 5g čaju som použil 100 ml konvičku a vodu, ktorá mala teplotu 95°C (odporúčanie - čím tmavší oolong tým vyššia teplota). Pripravil som 7 nálevov a tento čaj sa nezdá, ale ani 7. nálev nebol "vodový". Suchý list vonia jemne ovocne. Čaj najskôr prebudím oplachovacím nálevom. Vôňa je intenzívnejšia kvetinová so stopou po jemne pripálených pukancoch a vzácnych driev. Prvý nálev lúhujem len 15 sekúnd a čaj púšťa prvé látky do vody. Jemný, harmonický nálev sladkastej, kvetovej, ovocnej chuti s príjemnou dochuťou. Druhý nálev 30 sekúnd - chuť sa zintenzívňuje a do popredia sa tlačí sladkastá pečená chuť s karamelovým až jemne kávovým aftertaste. Tretí nálev som nechal lúhovať cez 1 minútu, štvrtý 1:30, piaty 2 minútky, 6. a 7. nálev som zlieval spontánne po dobe dlhšej ako 3 minúty. Postupne vychádzajú do popredia rôzne variácie chutí, prezreté ovocie, kvetiny, drevitá chuť, jemná dochuť po káve či pukancoch. V jednej chvíľke sa mi vynorila jemná zemitá chuť, ktorá však rýchlo mizne. Všetky spomínané chute sú harmonicky usporiadané a nie sú vôbec nepríjemné, skôr naopak. Lístky tohto čaju sú skôr menšie, silnejšie rolované. Napr. pri čaji Anxi Ben Shan oolong sú lístky voľnejšie a väčšie.



Dnes nám prialo aj počasie, Slnko počas čajovania pekne svietilo. Čaj ma určite potešil, a nejaké množstvo si odložím aj na ďalšiu archiváciu (super by bola keramická dóza od P. Nováka). Ide totiž už o pekne odležaný, tmavý oolong, ktorý by bol určite parádny aj trošku prepražený.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára